
Innesäljare med teknisk kompetens

Om jobbet
Vill du vara en del av ett innovativt företag inom ventiler och instrument för processindustrin som genomsyras av en entreprenöriell företagskultur och stark teamkänsla? Är mixen av kundkontakt, teknik och försäljning något för dig? Har du ett stort tekniskt intresse och vill jobba med offerthantering/sälj med fokus på ventiler/automation så är du rätt person för oss.
Vi har en fantastisk historia, men vi är inte mycket för nostalgiska tillbakablickar. Vårt fokus är alltid att förse kunden med det senaste och bästa inom avancerad kontroll, styrning och mätning av flöden. Det har vi gjort i över 125 år och kanske är det därför vi med rätta kallar oss processindustrins bäste vän.
En del av det beror förstås på att vi har ett oslagbart sortiment, erbjuder avancerade tjänster, utbildningar, snabb service och förstår oss på branscher med mycket specifika och tuffa krav. Men den stora anledningen till vår framgång stavas människorna på Fagerberg och den anda som präglar allt vi gör. Vi har förmodligen fler leenden än instrument/ventiler på lager – och då har vi ändå rätt många hundra kvadrat lagerhyllor.
Om tjänstenI rollen ingår att ta emot och granska förfrågningsunderlag från kunder för att säkerställa att all nödvändig information finns tillgänglig. Du gör en bedömning om det är möjligt att skapa en offert baserat på underlaget eller om du behöver kontakta kund eller annan intressent. Därefter utformar du offert med fokus på att erbjuda de mest lämpliga produkterna och lösningarna.
På Fagerberg har du frihet under ansvar och goda förmåner som bidrar till ett bra arbetsklimat. Hela avdelningen som består av omkring 15 personer med olika roller såsom innesäljare, projektledare och offertingenjörer sitter i egna rum på gemensamt våningsplan. Du kommer ha nära kontakt med våra utesäljare och produktspecialister, men också övriga avdelningar som produktion, logistik, inköp.
Som ny i rollen får du en gedigen introduktion i form av intern utbildning i Fagerbergs produkter och system samt att du kommer att få skugga en mer erfaren kollega i ditt team.
Utarbeta anbud som tekniskt motsvarar kundens krav med rätt produkt på rätt applikation.
- Prisberäkningar.
- Dimensionering av ventiler.
- Vara rådgivande mot kunder kring lämpliga ventillösningar.
- Daglig kontakt med våra leverantörer via e-post och telefon.
- Orderläggning vid behov.
- Vid behov och överenskommelse med chefen agera som projektledare vid större förfrågningar..
Vi söker dig som
- Besitter ett tekniskt intresse, exemplifiera gärna detta i din ansökan.
- Har en eftergymnasial utbildning. Meriterande om den är tekniskt inriktad, fördelaktigt inom automation samt styr-och reglerteknik eller liknande.
- Har minst ett års arbetslivserfarenhet av säljinriktad roll.
- Behärskar svenska och engelska flytande i både tal och skrift.
- Har goda kunskaper i Officepaketet.
Det är meriterande om du har:
- Arbetat i något affärssystem – gärna Business Central, Navision eller Jeeves.
- Tidigare erfarenhet av CRM-systemet LIME eller Microsoft Dynamics (CE).
Som person är du:
- Strukturerad och ordningsam.
- Kommunikativ och positiv.
- Serviceinriktad där kunden alltid är i fokus.
- Har god samarbetsförmåga.
- Flexibel.
Omfattning: Heltid, tillsvidareanställning.
Önskat startdatum: Enligt överenskommelse under våren 2025.
Placering: Frölunda, Göteborg.