Kundombud till Ambea Sverige

OmrådeSolna
Publicerad2025-04-07
Ansök senastÖppet tills vidare

Om jobbet

Om rollen

SomKundombud inom Ambea blir du en viktig röst för att fånga upp synpunkter från våra omsorgstagare och deras närstående. Du arbetar med att ta emot och hantera synpunkter, frågor och klagomål - alltid med individens bästa i fokus.

I din roll är du en del av Ambeas centrala kvalitetsavdelning och är därmed oberoende från våra verksamheter och fungerar som ett tryggt och tillgängligt stöd för dem som vill göra sin röst hörd. Du rapporterar, följer upp och säkerställer att varje ärende tas på allvar och hanteras på ett respektfullt och professionellt sätt genom hela verksamheten, samt ger återkoppling.

Ditt uppdrag

I rollen som kundombud har du ett självständigt och förtroendefullt uppdrag där du lyssnar in, lyfter vidare och följer upp synpunkter från omsorgstagare och närstående. Du fungerar som en oberoende länk mellan individen och företaget och bidrar till att vi hela tiden utvecklar och förbättrar våra verksamheter. Genom din insyn och närhet till både våra målgrupper och till verksamheten blir du en avgörande länk i kommunikationen mellan dessa.

Arbetet kräver att du hanterar information med hög integritet och sekretess, samtidigt som du bidrar till att utveckla vårt arbete utifrån insikter från dem vi är till för.

Dina arbetsuppgifter:
  • Svara i kundombudstelefonen 9-16
  • Bevaka och hantera ärende som kommer in via mail
  • Logga inkomna ärenden
  • Föra ärenden vidare till rätt personer och verksamhet
  • Följa upp och återkoppla på ärenden som inkommit
  • Systematiskt dokumentera inkomna ärenden bland annat genom att skriva avvikelser
  • Rapportera utfallet av kundombudet månadsvis
  • Bidra och driva till att utveckla kundombudet
  • Analysera inkomna klagomål och trender
  • Ansvara för att informationen om kundombudet är uppdaterad på hemsidor och i dokument
  • Aktivt bidra till att informationen om kundombudet sprids och är väl känd inom verksamheterna
  • Löpande följa upp med verksamheterna om kundombudet som funktion
  • Utveckla processen för hur olika ärenden hanteras på mest effektivt sätt

Vi söker dig som
  • Har en bakgrund inom vård, omsorg, socialt arbete eller liknande
  • Är lyhörd, trygg och har ett professionellt bemötande
  • Är in lyssnande
  • Tycker om människor och har en förmåga att sätta sig in och bemöta dem på empatiskt sätt
  • Har lätt för att bygga förtroende med människor
  • Är trygg i att bemöta kritik och människor i affekt
  • Har god förståelse för verksamheten
  • Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
  • Är van vid att hantera känsliga ärenden med stor respekt och sekretess
  • Har god systemvana och kan arbeta strukturerat

Din bakgrund
  • Är undersköterska eller motsvarande inom socialt arbete
  • Har minst 2 års arbetslivserfarenhet av arbete inom vård och omsorgsverksamhet

Meriterande
  • Erfarenhet av annat service inriktat yrke
  • Kunskaper i fler språk utöver svenska

Ambea AB

Sök efter fler liknande jobb