Funktionsansvarig för digital projekthantering

Om jobbet
Program Fyra spår Uppsala har till uppgift att planera och bygga två nya järnvägsspår från Uppsala och söderut till anslutningen av Arlandabanan. På sträckan ska även två nya stationer byggas. Gillar du digital projekthantering och att leda team så vill vi ha med dig på den här resan!
Om jobbet
Vi söker en funktionsansvarig för den digitala projekthantering som programmet och de ingående projekten behöver. Det rör sig bland annat om datasamordning, intranätstöd, GIS- och BIM-samordning. Rollen som funktionsansvarig kombineras med tekniskt stöd inom programmet.
Programmets roll är att vara projektledning och att därmed upphandla och driva de utredningar, den projektering och de entreprenader som behövs för att genomföra uppgiften. Dessutom att hantera och kommunicera med intressenter som berörs, t ex kommuner, verksamhetsutövare och boende.
I dagsläget arbetar programmet i flera skeden; järnvägsplan, systemhandling och bygghandlingsprojektering. Entreprenadstart beräknas ske 2027.
Arbetet som funktionsansvarig handlar om att få digital projekthantering att fungera smidigt i programmet genom:
Rollen är en del av funktionen Teknik och Miljö och du ingår i dess ledning.
Tjänsten innebär också att vara tekniskt stöd till programmets projekt och därmed handgripligen arbeta med användarstöd i använda digitala verktyg.
En uppskattning är att tidsfördelningen mellan dessa roller i dagsläget är 50-50. Med tiden växer funktionsledarrollens andel.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du vara inlyssnande och lösningsorienterad. Du behöver också förstå digital projekthantering och dess roll i ett projekt. Vidare är det viktigt att du har förmåga att förstå användarnas behov och kunna hjälpa dem att finna lösningar.
Du ska:
Meriterande erfarenheter:
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt . Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-Hybrid
#LI-BM1
Upplysningar
Rekryterande chefNiklas Dernell
0101236744
SEKOPer-Arne Utbult
0101232824
SACOChristina Mattila
0101237068
STCarina Dean
0101235735
Om tjänsten
Ansök senast:2025-04-23
Ort:Solna
Ref nr:16:2025:088
Om jobbet
Vi söker en funktionsansvarig för den digitala projekthantering som programmet och de ingående projekten behöver. Det rör sig bland annat om datasamordning, intranätstöd, GIS- och BIM-samordning. Rollen som funktionsansvarig kombineras med tekniskt stöd inom programmet.
Programmets roll är att vara projektledning och att därmed upphandla och driva de utredningar, den projektering och de entreprenader som behövs för att genomföra uppgiften. Dessutom att hantera och kommunicera med intressenter som berörs, t ex kommuner, verksamhetsutövare och boende.
I dagsläget arbetar programmet i flera skeden; järnvägsplan, systemhandling och bygghandlingsprojektering. Entreprenadstart beräknas ske 2027.
Arbetet som funktionsansvarig handlar om att få digital projekthantering att fungera smidigt i programmet genom:
- att leda gruppen som sköter den digitala trafikverksmiljön
- att tillse att verktygen, som PDBi (ProjectWise) och Projektportalen (Sharepoint), fungerar smidigt och säkert för programmets och projektens arbete
- att kunskap om aktuella verktyg upprätthålls i programmet
Rollen är en del av funktionen Teknik och Miljö och du ingår i dess ledning.
Tjänsten innebär också att vara tekniskt stöd till programmets projekt och därmed handgripligen arbeta med användarstöd i använda digitala verktyg.
En uppskattning är att tidsfördelningen mellan dessa roller i dagsläget är 50-50. Med tiden växer funktionsledarrollens andel.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen behöver du vara inlyssnande och lösningsorienterad. Du behöver också förstå digital projekthantering och dess roll i ett projekt. Vidare är det viktigt att du har förmåga att förstå användarnas behov och kunna hjälpa dem att finna lösningar.
Du ska:
- ha en högskoleexamen om minst 180 hp (120p) med inriktning IT, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Trafikverket bedömer likvärdigt
- ha erfarenhet av att leda en grupp
- ha aktuell erfarenhet och god kunskap inom något eller några av följande: GIS, BIM, Sharepoint eller datasamordning
- ha goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift
Meriterande erfarenheter:
- Du har lett en grupp inom digital projekthantering eller mjukvaruutveckling
- Du har erfarenhet av stora infrastrukturprojekt som omfattar flera skeden (planering, byggande, relationshandlingar och avslut)
- Du har arbetat i järnvägsprojekt
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt . Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
#LI-Hybrid
#LI-BM1
Upplysningar
Rekryterande chefNiklas Dernell
0101236744
SEKOPer-Arne Utbult
0101232824
SACOChristina Mattila
0101237068
STCarina Dean
0101235735
Om tjänsten
Ansök senast:2025-04-23
Ort:Solna
Ref nr:16:2025:088
Trafikverket
FöretagTrafikverket
Visa alla jobb för Trafikverket